Сатыбалды Нарымбетов. Жастармен жарысуға болады
Шәкен Айманов атындағы «Қазақфильм» киностудиясы... Алатау бауырында орналасқан осынау қасиетті ғимараттың табалдырығын аттағанда Камал Смайылов, Әбіш Кекілбаев, Асқар Сүлейменов еріксіз ойыңа орала кетеді. Дидарласпақшы кісіңе жақындаған сайын сұрағыңды іштей қайталап келе жатқанда қожамжарласа ілескен ойлардың біреуіне ие бола алмай, солармен бірге боса жөнелесің. Әнтек қиялға ерік беріп, әлгі көрнекті тұлғалармен сұхбат құрып отырғаныңды да армандап көресің ғой. Бірақ ол әншейін орындалмас дүние. Көзілдірігін түзетіп, арасында жөтеліп алып, әңгімесін жалғай жөнелетін талантты режиссер Сатыбалды Нарымбетовтің алдында отырғаныңды біліп, сұрағыңды әрі қарай қоя түсесің...
– Біздің кинолар осындай фестивальдарда жүлде алып жатады. Бірақ халық соны жаппай көріп бағалап кетпейді. Тіпті, кей кинолар жүлдегер болса да, әлі көрермендерге белгісіз. Неге?
– Сондай фильмдерді халыққа жеткізе алмай отырмыз. Біздің әлі кино туралы заңымыз жоқ. Қазақстаннан басқа елдердің бәрінде кино туралы заңдары бар. Биыл Астанада бұл ұсынысымыз қаралып жатыр. Үмітіміз зор. Кинотеатрлардың бәрі жекеменшік. Олардың ең биік мақсаты – бизнес. Біздің кинолардың оларға керегі жоқ. Ақтау мен Қарағандыда ғана екі кинотеатр сақталған. Біздің ұлттық киноларды осы екі қалада көрсетеді. Жаңа шыққан фильмдерді шақырып, тұсаукесерін жасап береді. Егер заң болатын болса, кинотеатр иелеріне салық салғандай көзіне шұқып айтар едік: «қалтаңды ғана ойлай бермей, ұлттық киноға да көңіл бөл, насихатта» деп. Біздің ойымызда тым болмаса күн сайын екі сеанс қазақ киноларына арнаса, қалған уақытында шетелдік өнімдерді көрсете берсін. Қазір түсірген жұмыстарымыздың бір-екі кино- театрларда тұсаукесерін жасаймыз. Оның өзін жалға аламыз. Бір ай көрсетуге келісімшартқа отырғаннан кейін, екі-үш күннен соң хабарласып тұрады. «Сіздердің киноларыңызға адам келмейді», деп. Мәселен, «Аманатты» айталық. Былтыр мамырдың ішінде басталды. Түнгі сағат он екіде Астанадан хабарласты. «Біз залда отырмыз он бес адам. Неге он екіге қойған?» деді. Ертеңіне Тараздан хабарласты. «Түнгі сағат бірде келіп отырмыз жиырмашақты адам. Бұл не масқара?» деп. Әңгіме осы. Тағы таңғы сағат онға қояды. Бұл уақыттарда кім барады? Жалғыз бұл ғана емес телеарналарымыздың өзінде ұлттық музыкамыз бен киноларымызды түннің бір уағына қояды. Айта-айта жауыр болса, рухани жаңғырудың бір тетігі өнер саласын жолға қойғанша, айтудан шаршайтын біз жоқ.
– Қазір телеарналар өздері сериал түсіретін болды. Немесе тапсырыспен жеке продакшндар түсіреді. Аз ақшаға. Осы арзанқол сериалдар біздің көрермендердің талғамына, киноны тануына, оны сезінуіне зиянын тигізіп отырған жоқ па?
– Әрине, талғамға келгенде зия-ны көп. Талғам өте кінәмшіл, нәзік. Оны тәрбиелеп, баптау қиын. «Талғамға талас жоқ» деп жатамыз. Бірақ талғамды болуға талас болса керек.
– «Ағайынды Громовтар» деген ресейлік сериал болды. Режиссері Александр Баранов. Қандай мықты сериал. Ал біздің сериалдарды үш минуттан артық көре алмайсыз. Арзанқол, сапасыз дүниелер. Дұрыс талғамды қалыптастыру үшін жақсы фильмдер түсірілуі керек. Ал жақсы фильм шығу үшін материалыңа сәйкес қаражат қажет. Құдайға шүкір, былтырдан бері Мәдениет және спорт министрі Арыстанбек Мұхамедиұлы кино саласына үлкен жанашырлық көрсетіп келеді. Он сериялы «Қазақ Елі» жобасының екінші маусымына тапсырма берді. Бұл тарихқа деген, өткен күнге деген үлкен құрмет.
– Болашақта қазақша ойлайтын сценарист, режиссер болатын студенттер бар ма?
– Қазір он баланың екеуі ауылдан келеді. Ауылда талантты, талапты бала көп. Солар естімей қала ма, оқуға тапсыруға көп келмейді. Академияға менің бір назым бар: оқытушылар жер-жерге барып, хабар айтса. Талантты балаларды жинаса. Кезінде біздің көп майталмандарымыз солай жиналған еді. Көбіне қалада өскен балалар оқуға түсіп жатады. Бұл, біріншіден, олардың ақпаратқа бірінші жететіндіктерінен. Интернет қолдарында, құлақтары түрік. Оларға қазақ әдебиетінен кімді білесің десең: Абай, Мұхтар, Мұқағалиды айтады. Түптеп сұрап қалсаң, тіпті оқымаған болып шығады.
– Сіз көп сұхбатыңызда үлкен жетістігім әлі алда деп айтасыз.
– Ізденіс тоқтаған жерден, шығармашылық иесі өледі.
– Өзіңіздің бір курстасыңыздың 35 фильм түсіргенін айттыңыз. Сіздің жасыңыз да үлкен. Енді сол ойыңыздағы жетістікке жеткізетін фильм түсіре аламын деп ойлайсыз ба?
– Қалай ойлайсың, мен түсіре аламын ба, жоқ па?
– Адамның жас кезінде энергиясы мол, күшті болады ғой.
– Жастарды көріп жүрміз ғой. Солармен жарысуға болады. Мен әр фильмнің арасында бес-жеті жыл неге отырып қаламын? Қаражатқа байланыс-ты. Режиссерлер көп. Құдайға шүкір, былтыр мен биыл жеті-сегіз фильм түсірдім. Егер маған күмән келтіретін болсаң, бір постановка әкелші, қазір кірісіп кетейін.
– Менің айтпағым сіз де отыздан аса фильм түсіруіңіз керек еді ғой...
– Әңгіме басқада болып тұр. «Аманатты» жастардың фильмімен салыстырып көрсеңші. Сапасын салыстырып көрейік.
– Біздің киномыз даму үшін әдебиет дамуы керек деп ойламайсыз ба?
– Екеуі де даму керек.
– Қайсы қайсысына байланысты?
– Екеуі де дербес дамуы тиіс. Кино тілі – өнердің ішіндегі ең жасы. Біздің кино тілі біресе әдебиет, біресе театр тілінде сөйлейді. Кино тілін, кино пластикасын іздегенің үшін берілетін жүлделер бар. Басқа кинофестивальдар шеберлік үшін беріледі. Қазіргі мықты киноларымызды театр тілінде сөйлейді деп, біраз ағаларымнан таяқ жедім. Оның себебі, біз әлі эпостық тілмен сөйлейміз. Кино үшін бөлек оқиға, бөлек тіл жасау керек. Мықты деген режиссерлердің көбі қазір әдеби мәнерде жазады. Сөзсіз-ақ түсінікті фильмдер бар. Кез келген фильмнің негізі әдеби сценарий. Оны пьесамен шатастыруға болмайды.
– Сценарий туралы айтып отырсыз. Кинода Смағұл Елубай, театрда Дулат Исабеков, Иран-Ғайып сияқты ағаларымыз жазады (сценарий, пьеса). Сценаристер мен драматургтер жасаруы керек емес пе? Жас сценаристер бар ма?
– Данияр Саламат, Кенжебек Шайқақов, Елзат Ескендір деген үш жігітті айта аламын. Бұл жігіттер де қаражат күтіп отыр. Әрқайсысының бір-бір сценарийі жатыр алдымда. Бәрі тамаша.
– Сіздің жасыңыздағы, соған таяу ағаларымыздың бәрі Абайды оқу керек дейді. Оқыған сайын бір жаңалық ашатындарын айтады. Сіздің Абайды оқып, соңғы ашқан жаңалығыңыз қандай?
– Қазіргі жаңа деп жүргеніміз ескі екен. Абай олардың бәрін айтып кетіпті. Ал, керісінше, ескі деп менсінбейтіндеріміз дұрыс түсінсек жаңа екен. «Біз кімбіз?» деген бүгінгі ең өзекті сұрақ. Соған жауаптың бәрін Абайдың қара- сөздерінен табамын.
– Сіздің аудиторияңыз кімдер?
– Көп оқитын, көп ізденетін адамдар.
– Олар аз деп ойламайсыз ба?
– Аз. Ішке үңілу аз. Артхаусқа бармай жүрген себебім, оның аудиториясы тіпті тар.
– Киноларыңыздың ішінде нақты бір адам көрсе екен деп түсірілгені болды ма?
– Жоқ.
– Тарихи фильмдерді түсіргенде неге алаңдайсыз?
– Немерелеріме алаңдаймын. Солар тарихты білмей қалмаса екен деймін.
– Енді қандай тарихты түсірсем деп армандайсыз?
– Әлихан Бөкейханды түсіргім келеді. Екіншісі – поляк Адольф Янушкевичтің күнделіктер мен хаттарын негізге алып жазылған сценарий бар, соны түсірсем деймін. Оны Нұрлан Санжар екеуміз жаздық. Кенесары ханның дәуірі. Соңғы қазақ ханымен кездесіп, екі мұңлық сырласады. Сонда бұл «Аманатпен» диллогия болар еді.
– Жас күніңізде түсірсем деген фильмдеріңіз көп пе еді?
– Көп болатын. Әлі де көп. Уақыт берсе... түсіремін.
– Адам қартайғанда ұмытшақ бола ма?
– Өзіне байланысты.
– Сіз ұмытшақсыз ба?
– Жоқ... Ұмытпауға тиіс нәрселерді ұмытпаймын. Өздігінен ұмытылатын дүниелер болады.
– Әңгімеңізге рахмет.